نژاد شیتزو چشمان درشت تیره دارد که نظر هر فردی را به خود جلب می‌کند. شیتزو یک نژاد چینی که وزن آن بین 3 تا 6 کیلوگرم و قد آن بین 20 تا 28 سانتیمتر است. سگ‌های این نژاد بسیار آرام هستند و برای زندگی در آپارتمانی مناسب می‌باشند. اگر فرزندتان کوچک است و قصد دارید حیوان خانگی خریداری کنید، سگ‌های این نژاد عالی هستند زیرا به خوبی با کودکان ارتباط برقرار می‌کنند. برای نگهداری از این حیوان باید یک سری اطلاعات کلی داشته باشید که ما در این مقاله قصد داریم در مورد آن توضیح دهیم.

مراحل رشد سگ شیتزو

سگ‌های شیتزو زمانی که متولد می‌شوند ناشنوا و نابینا هستند. چشمان این حیوان تا روز دهم تولد بسته است و در سه هفتگی بینایی توله شیتزو کامل می‌شود. به همین خاطر آن‌ها به مراقبت زیادی در چند هفته اول تولد نیاز دارند.

تا 6 هفتگی باید به توله‌های این سگ شیر بدهید. رشد او در این مدت بسیار سریع است. از 6 هفتگی او شروع به شناخت محیط اطراف خود می‌کند بنابراین باید بسیار مراقب او در این مدت زمان باشید.

بیشترین رشد این نژاد بین 2 تا 8 ماهگی است و تغذیه در این دوران باید مناسب باشد. در این دوران دندان‌های او رشد می‌کند و بهترین زمان برای آموزش است.

از 8 ماهگی تا 12 ماهگی رشد سگ کم می‌شود و آن‌ها در 12 ماهگی یک سگ بالغ می‌شوند. نکته بسیار مهم در مراحل رشد توجه به رژیم غذایی است. بهتر است با یک دامپزشک در مورد غذا توله سگتان صحبت کنید.

سگ نژاد شیتزو

مراقبت از شیتزو

شیتزو یک سگ عروسکی است به همین خاطر باید حتما یک روتین ورزشی داشته باشد. روتین ورزشی علاوه بر اینکه مانع افزایش وزن که بین این نژاد شایع است می‌شود. باعث افزایش عمر این حیوان نیز می‌گردد. برای ورزش لازم نیست حتما آن را به پیاده روی ببرید. بازی کردن در منزل با آن‌ها نیز می‌تواند نیازشان را به روتین ورزشی تامین کند.

از دیگر مراقبت‌های شیتزو می‌توان به شانه کردن منظم موهای او اشاره کرد. زیرا این حیوان موهای بلند دارد. نژاد شیتزو اغلب مشکلات جدی  دندان ‌دارد. بنابراین حداقل سه بار در هفته دندان‌هایش را مسواک بزنید.

دیگر نکته مربوط به سگ‌های این نژاد حساسیت آن‌ها به گرما است. آن‌ها را برای مدت طولانی در هوای گرم نگه ندارید. مراقبت علائم گرمازدگی در این حیوان باشید.

شیتزو کراکس

احتمالا تاکنون اسم شیتزو کراکس را شنیده‌اید، اما سر منشا این اسم از کجاست. باید بگوییم همانند بیشتر نژادهای محبوب، سگ‌ شیتزو نیز با دیگر سگ‌های محبوب در آزمایشگاه جفت‌گیری می‌شوند و یک سگ که ترکیبی از ویژگی هر دو این سگ‌ها است ایجاد می‌شود. سگ‌های که از این ترکیب نژاد ایجاد می‌شوند بسیار زیبا و باهوش هستند. معمولا شیتزو کراکس‌ها جز سگ‌های محبوب خانگی می‌باشند.

سگ‌های که به این صورت ایجاد می‌شوند ویژگی‌های و خصوصیات هر دو والدین خود را به ارث می‌برند. حدودا 40 نوع شیتزو کراکس وجود دارد که برخی از آن‌ها بسیار زیبا هستند. برخی از شیتزو کراکس‌های معروف به شرح زیر است:

  • شی پو
  • شی  مو
  • شی چی
  • وی شی
  • شیتزو تریر

معرفی شیتزو تریر

شیتزو تریر

معروف‌ترین شیتزو کراس در ایران شیتزو تریر است. این سگ از والدینی که نژاد شیتزو و نژاد تریر هستند متولد می‌شوند.

شیتزو تریر به دلیل اندازه کوچکی که دارد هم برای آپارتمان و هم برای خانه‌های ویلایی مناسب است. برای اینکه این حیوان پرخاشگری نکند بهتر است روتین ورزش روزانه آن را رعایت کنید. آن‌ها اگر تمام روز را در خانه باشند دچار اضطراب می‌شوند.

نکته مهم در مورد این سگ اینکه آن‌ها ضد آلرژی است. به همین دلیل برای کسانی که از آلرژی رنج می‌برند یک انتخاب عالی است.

بیماری شایع در نژاد شیتزو

سلامتی حیوانات خانگی برای صاحبانشان همیشه مهم است. اینکه بدانید سگتان مستعد ابتلا به چه بیماری بیشتری است به شما برای مراقبت بهتر کمک می‌کند. بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات مربوط به سلامتی حیوانات بستگی به ژنتیک نژاد سگتان دارد. ما در ادامه مقاله قصد داریم چند نمونه از بیماری‌های شایع در این نژاد را توضیح دهیم.

بیماری دندان

یکی از بیماری‌های رایج در سگ‌های خانگی خرابی دندان است. متاسفانه سگ‌های نژاد شیتزو بیشتر از دیگر سگ‌ها مشکلات دندان دارند. بیماری دندان با جمع شدن مواد غذایی روی دندان شروع و به مرور زمان منجر به عفونت لثه می‌شود.

اگر از دندان‌ها سگ خود مراقبت نکنید ممکن است سگ‌ وفادارتان دندانش را از دست بدهد و در طولانی مدت دچار بیماری‌ها مربوط به کلیه، کبد، قلب و مفاصل شود. در واقع خرابی دندان منجر به کاهش عمر سگ‌های شیتزو بین یک تا سه سال می‌شود. بهتر است از غذای خشک و مسواک برای مراقبت از دندان استفاده کنید.

بیماری‌های ویروسی

سگ‌های شیتزو بیشتر از سایر سگ‌ها در معرض عفونت‌های باکتریایی و ویروسی مانند بیماری‌های گوارشی و هاری هستند. بسیاری از این عفونت‌ها از طریق واکسیناسیون قابل پیشگیری هستند. بهتر است با دامپزشک خود در مورد واکسن‌های مورد نیاز سگتان مشورت کنید.

چاقی

روتین ورزشی شیتزو

چاقی می‌تواند یک مشکل بزرگ در سگ‌های عروسکی باشد. چاقی باعث بدتر شدن مشکلات مفصلی، اختلالات متابولیکی، گوارشی، کمر درد و بیماری‌های قلبی می‌شود. اکثر افراد به خاطر علاقه‌ای که به سگ‌هایشان دارند معمولا غذای بیشتر به آن‌ها می‌دهند. این کار فقط باعث افزایش وزن‌ آن‌ها می‌شود. بنابراین بهتر است همیشه رژیم غذایی را رعایت کنید.

عقیم‌سازی

یکی از بهترین کارهای که می‌توانید برای سگ نژاد شیتزو خود انجام دهید عقیم‌سازی است. در نرها بیضه‌ها و در ماده‌ها تخمدان حیوان خارج می‌شود. عقیم‌سازی احتمال ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها و بارداری ناخواسته را کاهش می‌دهد.

چندین نکته در مورد شیتزو

چندین نکته در مورد سگ‌های شیتزو وجود دارد که باید شما در مورد آن بدانید.

  • سگ‌های نژاد شیتزو جز آن دسته از سگ‌های هستند که برای نگهداری در آپارتمان بسیار مناسب هستند.
  • حتما روزی یکبار آن‌ها را به پیاده روی ببرید و یا اینکه در خانه با آن‌ها بازی کنید.
  • این نژاد به شدت به گرما حساس هستند. به هیچ وجه نباید مدت زیادی در فضای با دما بالای باشند.
  • سگ‌های شیتزو باهوش هستند به همین خاطر به راحتی می‌توانید به آن‌ها آموزش دهید.
  • در صورت مشاهده کاهش اشتها، ریزش مو، بوی بد دهان، مصرف بیشتر آب، تغییرات رفتاری، بی‌حالی، کاهش وزن شدید و خواب زیاد حتما به دامپزشک مراجعه کنید. این موارد علائم ابتلا به بیماری هستند.